به نام خدا

هدف مجله ایجاد رقابت سالم بین وبلاگ نویس ها برای رشد کمی و کیفی مطالب است. ما میخواهیم افق های بالاتر را به بلاگرها نشان دهیم و برای رسیدن به موفقیت به آنها کمک کنیم. بنابراین لازم است قوانینی را در انتخاب مطالب رعایت نماییم که به صورت مختصر به دبیران محترم عرض می شود:

الف - آیین نامه انتخاب مطلب مجله ی پارسی نامه از وبلاگ های پارسی بلاگ:

1- تولیدی بودن:

1-1 مهمترین نکته در انتخاب مطالب وبلاگی بحث تولیدی بودن آنهاست. یعنی نوشته باید از ذهن خود نویسنده تراویده باشد نه اینکه از وبلاگ یا سایت دیگری کپی شده باشد.(برای اطمینان از تولیدی بودن مطلب یک یا چند خط انرا در گوگل سرچ مینماییم)

1-2 گاهی ممکن است پس از سرچ مطلب موجه شویم در یک یا چند جای محدود این مطلب آمده بنابراین لازم است به نام نویسنده دقت کنیم شاید این نوشته را در سایت یا مجله یا فضای دیگری استفاده کرده باشند اما متعلق به خود نویسنده باشد.

1-3گاهی پس از سرچ متوجه میشویم در چند جای محدود دیگر این مطلب تکرار شده اما نام نویسنده ها متفاوت است باید به تاریخ ارسال دقت کنیم. مطلب متعلق به آن وبلاگی ست که زودتر ارسال شده و تاریخش قدیمی تر باشد.

1-4 در مطالب خبری یا باید مطلب 100 در صد تولیدی باشد و از جای دیگر کپی نشده باشد یا اگر کپی است آنقدر جدید و دست اول است و خبر مهمی ست که ارزش ورود به مجله را دارد.

1-5 در مطالب خبری اگر نوشته اس بود که در جاهای زیادی آمده و جدید نیست اما نویسنده حاشیه یا توضیحی حتی یک خطی به آن اضافه کرده باشد و رنگ و بوی تولید گرفته باشد با توجه به ارزش خبر میتوان در مجله لینک کرد.

1-6 در مطالب هنری مثل: عکس، فیلم، شعر، موسیقی و... مطلب باید تولیدی باشد یعنی توسط خود نویسنده ی وبلاگ  ایجاد و ساخته شده باشد.

1-7در مطالب هنری اگر مطلبی از جایی برداشت شده مثل عکس یا شعر و... اما توسط نویسنده ی وبلاگ مورد نقد قرار گرفته یا توضیح و حاشیه ای حتی کم و یک خطی به آن زده شده باشد با توجه به ارزش مطلب میتواند در مجله لینک شود.

1-8 در مطالب علمی هم همینطور باید توسط خود نویسنده تولید شده باشد مگر آنکه مطلب کپی توسط کارشناس آن موضوع امده باشد. مثلا یک مطلب پزشکی کپی در وبلاگی آمده اما نویسنده ی وبلاگ خود پزشک است. هیمنطور در علوم دیگر؛ مثل مهندسی، نجوم، علوم انسانی(در این صورت لازم است پروفایل نویسنده ی مطلب علمی بررسی شود)

  2-ارزشمند بودن:

2-1 ارزشمند بودن مطلب به این معناست که نوشته ی وبلاگی ارزش حداقل بک بار خواندن را داشته باشد و بتواند مخاطب را جذب کند و مفید باشد.

2-2 در مطالب سیاسی مطلبی ارزشمند است که خبر مفید یا تحلیل منصفانه و نقادانه ای داشته باشد ولی مطالبی که در آن به شخص یا حزب و گروهی توهین شده باشد ارزش لینک در مجله را نخواهد داشت.

2-3 در مطالب هنری مثل عکس، فیلم، شعر و...مطلبی ارزشمند است که رعایت موازین اسلامی و قانونی در آن شده باشد در غیر اینصورت نه تنها ارزش ورود به مجل را ندارد بلکه باید توسط دبیر محترم به عنوان مطلب متخلف یا وبلاگ متخلف گزارش شود(با کلیک روی گزینه ی گزارش تخلف)

2-4 در مورد دل نوشته یا خاطره نویسی بحث ارزشمند بودن حتما باید لحاظ شود و مثلا اگر نویسنده ای در وبلاگش یک مناسبتی را صرفا به مخاطب تبریک یا تسلیت بگوید یا خاطره اش ارزش حتی یک بار خواندن را نداشته باشد نمیتواند در مجله لینک شود.

 

3-استاندارد بودن:

3-1 فونت نوشته ی وبلاگ باید استاندارد باشد به نحوی که خواندن ان برای مخاطب سخت نباشد در غیر اینصورت اگر مطلبی تولیدی بود اما فونتش استاندارد نبود باید دبیر محترم با یک کامنت خصوصی نویسنده را راهنمایی کند(مثلا: لطفا مطلبتان را با فونت
Tahoma و سایز10-11 ویرایش کنید تا در مجله ی پارسی نامه لینک شود)

3-2 قالب وبلاگ هم باید استاندارد باشد بنابرلین لازم است دبیران محترم مطلب تولیدی و ارزشمند مورد نظر را حداقل یک بار با در وبلاگش باز کنند تا از این لحاظ هم بررسی شده باشد و مثلا اگر قالب بهم ریخته بود به نحوری که خواندن یا مشاهده ی مطلب توسط خواننده مشکل بود باید دبیر محترم طی یک کامنت خصوصی نویسنده را دعوت به اصلاح قالبش بکند و پس از رفع ایراد در مجله لینک نماید.

3-3 سایت ها و تبلیغات قرار داده شده در وبلاگ هم باید بررسی شود و مثلا اگر وبلاگی تبلیغات لوازم زناشویی را(که در برخی وبلاگ ها دیده شده) قرار داده است در مجله لینک نشود.

3-4 به موسیقی وبلاگ هم باید توجه شود که اگر از موسیقی های غیر مجاز بود در مجله لینک نشود.

3-5 نوشته ی وبلاگ نباید غلط های فاحش املایی داشته باشد در غیر اینصورت اگر دبیر محترمی مطلب تولیدی ارزشمندی دید که غلط های فاحش املایی دارد باید مورد را با یک کامنت خصوصی با نویسنده مطرح و پس از اصلاح در مجله لینک نماید.

3-6 در قالب هایی که در انتهایش فید های پیامرسان نویسنده ی وبلاگ قرار داده شده است باید ان فید ها توسط دبیر بررسی شود که مورد نامناسبی در آن نباشد در غیر اینصورت به کلاس مجله لطمه میخورد.
(بهتر است از یک وبلاگ در یک روز چند مطلب انتخاب نشود.)

3-7 در عناوین مطالب انتخابی از علائمی مثل ستاره نباید استفده شده باشد و همینطور نباید طولانی باشد در غیر اینصورت باید توسط دبیر محترم اصلاح شود.

3-8 در صورتی که دبیر محترم با مطلب رباطی که شامل حروف و اعداد کنار هم قرار گرفته و ناخواناست مواجه شد، باید آنرا به عنوان وبلاگ متخلف گزارش کند.

3-9 از بین مطالب انتخاب شده مطالبی که به مناسبت روز میخورند یا سوژه های داغ یا مهمی دارند میتوانند به عنوان مطلب عکسدار در مجله لینک شوند.( طبق ارزش گذاری با عکشس کوچک یا بزرگ)

 

ب- آیین نامه ی انتخاب از فید های پیامرسان:

1-در فید های پیامرسان تولیدی بودن مطرح نیست و اگر در فید خبر یا مطلب کپی هم باشد میتواند در مجله اینک شود.(در صورت مفید بودن)

2-بحث ارزشمندی در فید ها هم باید لحاظ شود.

3-فید هم نباید غلط های املایی فاحش داشته باشد.

4-در فید باید رعایت موازین شرعی و قانونی شده باشد.

5-فیدی که در ان به شخص یا گروهی توهین شده باشد نمیتواند وارد مجله شود.

6-خبر تکراری یا مطلب کپی شده درفید باید ارزشمند بوده و برای خواننده مفید باشد.

7-گاهی یک فید از نظر ارزشمندی معمولی ست اما نظرات درج شده ی زیر آن با ارزش است بنابراین میتواند در مجله لینک شود.

8- در یک روز از یک نفر چند فید انتخاب نشود.

9- در فیدهایی که حدیث یا آیه ایست یا نقل قولی از بزرگانی چون امام خمینی یا مقام معظم رهبری یا اخبار باید صحتش بررسی شود و پس از ان انتخاب شود.

10-  از انتخاب فیدهای اختلاف برانگیز بین کاربران بهتر است پرهیز شود.

11-دبیران محترم دقت کنند یک فید چند بار انتخاب نشده باشد.


ج- آیین نامه ی انتخاب لینک مهمان(از سویس های وبلاگی دیگر):

1- وبلاگ مورد نظر نباید از سرویس های فیلتر شده باشد(وردپرس و...)

2- بحث تولیدی، استاندارد بودن و ارزشمند بودن که در بالا مفصل به آن پرداختیم در این انتخاب ها هم باید لحاظ شود.

3-اگر ایمیلی در وبلاگ درج نشده باشد باید دبیر محترم طی یک کامنت(خصوصی یا عمومی) لینک شدن مطلب در مجله را به نویسنده اطلاع دهد.

 

نکته: سربیر علاوه بر اختیار دبیری، باید انتخاب دیگر دبیران را بررسی و در صورت لزوم حذف یا ویرایش کند.
مطالب مطرح شده توسط سردبیر که با ایمیل یا پیام خصوصی یا در اتاق شورای دبیران مطرح میشود لازم الاجراست.
سردبیر میتواند برای رسیدگی به وبلاگ مجله یا اتاق دبیران کسی را از میان دبیران انتخاب کند و مسئول نماید.
سردبیر میتواند دبیری را که فعالیت نداشته یا مناسب کار دبیری نیست را حذف و فرد دیگری را جایگزین نماید.